Günümüzde
halkla ilişkiler faaliyetleri, kriz iletişiminden bütünleşik pazarlama
iletişimine, sosyal sorumluluk yönetiminden sponsorluk yönetimine, lobicilikten
sosyal medya yönetimine, etkinlik yönetiminden medya ilişkileri yönetimine
kadar birçok faaliyet alanını kapsamaktadır.
Hiç şüphesiz ki bu faaliyet alanları içerisinde en dikkat çekeni medya
ilişkileri yönetimidir. İmaja olumlu katkıda bulunarak, doğru hedef kitlede
maksimum farkındalık sağlayacak her türlü haber ve medya yansıması halkla
ilişkiler açısından medya ilişkilerinin temelini oluşturmaktadır.
Halkla
ilişkiler uzmanları, hizmet verdikleri kurum ve kuruluşların hedef kitlelerine
doğru şekilde ulaşabilmelerini sağlayabilmek için medyayla sıkı ilişkiler
içerisindedir. Ancak bu ilişkiler doğru şekilde yürütüldüğünde anlam
kazanmaktadır. Doğru şekilde yürütülen ilişkiler hem medya mensubuna, hem
müşteriye, hem de hizmeti veren halkla ilişkiler ajansına/uzmanına artı değer
sağlamaktadır.
Medya
ilişkilerini doğru ve etkili yönetebilmek için göz önünde bulundurulması
gereken bazı kurallar vardır. Bunların
başında, gazetecileri doğru anlayabilmek ve beklentilerine uygun bilgileri
sağlamak gelmektedir. Gazetecinin kurum ve kuruluşlardan öncelikli
beklentileri, doğru haber ve bilgi vermeleridir. Toplum faydası sağlayacak ve
haber değeri olan bilgiler gazetecilerin ilgisini çekmekte ve haber yapmalarını
sağlamaktadır. Buna karşın reklam amaçlı olan bilgiler gazeteciler tarafından
hoş karşılanmamakta ve gazetecilerin o bilgiyi gönderen ajansa ya da kuruma
olan güvenlerini sarsmaktadır.
Etkili
medya ilişkileri yönetiminde dikkat edilmesi gereken bir diğer konu ise,
medyaya gönderilen haberin dilidir. Profesyonel bir halkla ilişkiler uzmanı
hangi mecraya, nasıl hitap edeceğini bilmek zorundadır. Cümle yapıları bozuk ve
noktalama işaretlerinden yoksun bir haber metninin gazeteci tarafından
değerlendirilme olasılığı hiç yoktur. Unutulmamalıdır ki, bir gazetecinin önüne
günde yüzlerce basın bülteni gelmekte, gazeteci ise bu basın bültenlerinden
haber değeri taşıyan ve haber diliyle yazılmış olanları seçmektedir. Çünkü
gazeteci haberini yetiştirmek için zamanla yarışmakta ve düzeltmelerle zamanını
çalacak bültenlerden kaçınmaktadır. Bülten kısa, net ve açık bir şekilde
yazılmalıdır.
Gönderilen bültenlerin gönderim zamanı ve
güncelliği de gazeteci açısından önem arz etmektedir. Bayat bilgiler ve yayın
periyodiğine uymayan gönderimler, kurum ve kuruluş hakkındaki haberin
yayınlanmasını engelleyecektir. Özellikle günlük gazeteler için Pazartesi ve
Cuma günleri bülten gönderimi için uygun değildir. Aylık yayınlara gönderilecek
haberler ise, en geç ay ortasına kadar gönderilmelidir.
Medya
ilişkileri açısından önemli bir başka konu ise, güncel medya listeleridir. Her
bültenin her gazeteciye ve yayına gönderilemeyeceği unutulmamalıdır. Örneğin
bir ekonomi muhabirine magazin ile ilgili bir haber göndermek hatadır. Doğru
gazeteciyi seçmek için medya çok iyi takip edilmeli ve listeler devamlı
güncellenmelidir. Medya listeleri kategorize edilmeli ve bültenler konularına
göre uygun listelere gönderilmelidir. Bu hem bültenin yayınlanma olasılığını
arttıracak hem de gazetecilerin kara listesine girilmeyi engelleyecektir.
Yine
medya karşısına çıkarken ya da medyaya kurum/kuruluş hakkında bilgi sunarken
yeterli bilgiye sahip olunmalıdır. Konuşulacak konular hakkında önceden
hazırlık yapılmalı ve her türlü materyal hazır tutulmalıdır. Gazetecilerin
sorabileceği sorular hakkında kurum/kuruluş sözcüsüne bilgi verilmeli ve bu
soruların yanıtlar hazırlanmalıdır. Sorumlu olduğu kurum/kuruluş hakkında
yeterli bilgi sahibi olmayan halkla ilişkiler uzmanlarının gazeteciler gözünde
itibarı olmayacağı unutulmamalıdır.
Medyaya
gönderilen bültenlerin yayınlanabilmesi için aşağıdaki noktalara dikkat
edilmelidir
- Medyaya gönderilen bilgilerin reklam amaçlı olmaması
- Bilgilerin haber değerinin olması ve güncel bilgiler içermesi
- Bültenlerin, imla ve noktalama kurallarına uygun, haber metni şeklinde yazılaması
- Gönderilen bültenin gündeme uygun olması ve topluma fayda sağlayacak bilgileri içermesi
- Bültenin kısa, açık ve net bir şekilde yazılması
- Zamanlamanın doğru seçilmesi
- Bültenin doğru kişiye gönderilmesi
Aysel Çetinkaya
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder